|
|||||||||
Tips scratchbuilding | |||||||||
![]() |
|||||||||
Meten is wetenBij het bouwen van modellen is het natuurlijk erg van belang dat maten en verhoudingen kloppen met de schaal waarop gebouwd wordt (H0 = 1:87, 1 mm op schaal is 87 mm in werkelijkheid). Dingen zijn al snel te groot, te dik, etc. Of de detaillering is onvoldoende om een realistisch resultaat te verkrijgen! Meten, rekenen, aanpassen en opnieuw meten is een constant proces bij scratchbuilding!
Realistische profieldiktes op schaalKozijnen, ramen, deuren, etc:
Spanten en balken:
Diversen:
Algemeen: Als je weet hoe groot iets in werkelijkheid is, dan neem je die maat in mm (bv 1,5 mtr is 1500 mm), die deel je door 87 (schaal H0), en het antwoord is de maat in mm op H0-schaal. In dit voorbeeld: 1500 / 87 = 17 mm (afgerond). 1,5 mtr in werkelijkheid is dus 17 mm in schaal H0.
Gemetselde murenTips om gemetselde muren realistisch na te bouwen:
Muren, deuren en kozijnenTips om muren netjes op elkaar aan te laten sluiten en tips rondom ramen, kozijnen en deuren:
De echte puristen snijden de kozijnen haaks, maar voor mij is loodrecht al helemaal oké. Kleine oneffenheden (foto links boven, binnen het kozijn) worden later opgevuld met een heel klein drupje witte verf:
Industriële gevelsVerschillende industriële en bedrijfsmatige gevels:
Daken en dakrandenVerschillende manieren om daken te maken:
LijmsteuntjesVerder is het erg handig om in je modellen zg. lijmsteuntjes te gebruiken. Die maken het model steviger en ze helpen om delen goed en recht met elkaar te verlijmen:
Alle tips in 1 PDFDownload hier de PDF met alle scratchbuildingtips op deze website. |
|||||||||
Klik
hier om terug te gaan naar de blog-pagina
'scratchbuilding'. |
|||||||||
|
|||||||||